Nawyki – początek serii

Postanowiłem wyznaczyć co chcę sobie wpoić. Wczoraj rozpoczął się nowy rok, więc czas na planowanie jest idealny. Uważam, że kluczem do sukcesywnego podnoszenia jakości życia jest praca nad nawykami. Nawyk to powtarzana czynność, którą z czasem możemy wykonać niemalże z automatu, angażując jednocześnie minimum energii fizycznej i umysłowej. Możemy, ale też musimy. Robi się samo, co jest największą zaletą i największą wadą. Chcę mieć nad tym pełną kontrolę.

Proponuję Ci byś zrobił to samo. Razem ze mną zabrał się za kształtowanie swoich nawyków. To proste, ale jakże skuteczne wyzwanie.

Przykład.
Odkładanie ważnych rzeczy na później vs. robienie od razu rzeczy najważniejszych. Sam odpowiedz sobie na pytanie, jak na nas mogą wpływać oba nawyki. Co się stanie, jeśli będziemy wszystko co ważne odkładać na później, a w konsekwencji, działać na ostatnią chwilę.  Co się stanie jeśli wszystko co ważne robimy od razu? I to realizując na początku zadania, które dadzą nam najwięcej?

Ważne przy całym wyzwaniu jest założenie: nawyk można kształtować. Wystarczy odpowiednią ilość razy powtórzyć daną czynność, a zostanie ona zautomatyzowana.

Wypisałem sobie listę rzeczy, czynności jakie chciałbym wykonywać z automatu. To nawyki. jakie chciałbym zaszczepić. Na liście są też kursy, które trwają przynajmniej dwa tygodnie, a najlepiej je realizować dzień po dniu. Są też eksperymenty, czyli zadania, rzeczy, czynności które chciałbym wypróbować, ale by to zrobić, również potrzebna jest spora doza wytrwałości. Przy eksperymentach nie znam ich wyników, mogę się tylko domyślać. Dlatego ich przeprowadzenie jest takie ciekawe.

Oto lista nawyków, eksperymentów i kursów jakie chcę sobie wpoić w tym roku:
•    [nawyk] codziennie uprawiam sport (minimum 30 minut)
•    [nawyk] robię najważniejsze rzeczy na początku, od razu, bez odkładania, najwcześniej jak mogę
•    [nawyk] myję zęby po każdym posiłku
•    [nawyk] myślę pozytywnie i konstruktywnie (dieta myślenia ver. 2.0)
•    [nawyk] planuję każdy dzień
•    [nawyk] planuję każdy tydzień
•    [nawyk] robię jedną rzecz na raz
•    [nawyk] 30 min dziennie piszę materiały, które później wysyłam na blog
•    [eksperyment] piję przez miesiąc tylko wodę
•    [kurs] Personal Power II by Anthonego Robbinsa
•    [kurs] Choose to be reach by Kobert Kyiosaki

Założenia procesu zaszczepiania nawyku:
1. Jeden nawyk na raz. Wydaje mi się, że praca jednocześnie nad kilkoma nawykami rozmyje cały proces i zamiast pomóc, tylko zaszkodzi. Mniej znaczy więcej. Zwyczajnie nie chcę łapać kilku srok za ogon. Cała energia ma zostać skierowana do wprowadzenia tego jednego nawyku i wykorzystana w pełni, by zmaksymalizować prawdopodobieństwo sukcesu. Ważna jest jakość, nie ilość.
2. Długość cyklu to miesiąc – czyli 30 dni +/- 1, w zależności od długości miesiąca. Zdaję sobie sprawę, że jest to wartość minimalna i jednocześnie idealna.
3. Codzienna kroki. By wprowadzić dany nawyk potrzebne jest powtórzenie danej czynności codziennie.
4. Tygodniowa weryfikacja wyników. Mniej więcej każdy z nawyków będzie wymagał 4 tygodni. Jeśli przez ostatni tydzień, 7 dni, wszystko przebiegnie zgodnie z planem, nawyk mogę uznać za zaszczepiony i przejść do kolejnego. Jeśli nie, będę musiał wydłużyć czas zaszczepiania nowej umiejętności. Ile, nie wiem jeszcze. Będę musiał siąść, wypisać kolejne problemy i zastanowić się dlaczego nawyk nie działa, a następnie jak usunąć przeszkody i ile czasu to zajmie.
5. Planuję dany miesiąc. Nie planuję dokładnie, nad którym nawykiem będę pracował w poszczególnych miesiącach. Poniższa lista nie jest numerowana. Po każdym udanym cyklu, zwyczajnie siądę i wybiorę co jest następne. Jak dokonam wyboru? Kluczowym kryterium jest waga przedsięwzięcia, a dokładniej odpowiedź na pytanie, który nawyk wpłynie najmocniej na zwiększenie jakości mojego życia.

Troszkę formalizacji nie zaszkodzi. Poniżej pokazuję szablon wprowadzania nawyku. Ma on pomóc w realizacji oraz przeciwdziałać sytuacjom problemowym, które mogą przeszkodzić w osiągnięciu sukcesu. Drugim celem uświadomienie sobie motywów:
•    Nazwa – krótkie opisanie co chcę sobie wpoić.
•    Czas rozpoczęcia i zakończenia.
•    Kluczowe założeni – Wypisz, w krótkich punktach, na czym ma polegać wprowadzanie danego nawyku, jaki zakres, nakazy i zakazy. Np. codziennie biegam min. 5 km. Kiedy nawyk zostaje uznany za wprowadzony.
•    Zalety – Wypisz w krótkich punktach najważniejsze zalety tego, że opanujesz dany nawyk. Jak wpłynie on na jakość Twojego życia.
•    Wady braku – Wypisz w punktach najważniejsze skutki tego, że nawyk nie zostanie wprowadzony.
•    Problemy jakie mogę napotkać w trakcie codziennej realizacji zadania. Każda zmiana niesie za sobą opór. Im bardziej jesteśmy do tego przygotowani, tym łatwiej nam będzie zmianę przeprowadzić. Pierwszym krokiem jest próba przewidzenia co nam może przeszkodzić. Po tym możemy przejść do…
•    Rozwiązania problemów jakie mogą wystąpić.  Mamy listę problemów. Stwórzmy listę rozwiązań
•    Nagroda – co sobie dasz jeśli skutecznie wprowadzisz nawyk?

OTO, CO MOŻESZ ZROBIĆ JUŻ TERAZ:
1. Wypisz czynności jakie chciałbyś mieć wpojone.
2. Wypisz kursy jakie chciałbyś przerobić (min 2-tygodniowe), a które wymagają codziennej pracy.
3. Wypisz eksperymenty życiowe jakie chciałbyś przeprowadzić.
4. Wybierz nawyk, który wpłynie najbardziej pozytywnie na jakość Twojego życia.
5. Opisz punkty z szablonu wprowadzania nawyku.
6. Zrób co masz zrobić i zrealizuj pierwszą akcję.
7. Zarezerwuj sobie czas by akcję powtórzyć jutro, pojutrze… aż do osiągnięcia sukcesu ;-)

Ten wpis został opublikowany w kategorii Kształtowanie nawyków i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *